Jak vychovávat hrou

čtvrtek, ledna 02, 2014

...aneb jde to i bez trestání

Na konci září jsme si domů pořídili štěně a společně s tím vyvstala otázka, jakým způsobem ho vlastně vychovávat. Nejde mi o to, abychom z něj měli cvičenou opičku, která nám na povel zaběhne koupit noviny, ale aby z něj vyrostl zkrátka takový pes, se kterým se dá příjemně žít pod jednou střechou, a který chápe, co smí a co už ne.

Na internetu jsem tedy začala vyhledávat nejrůznější rady od zkušenějších chovatelů a mimo jiné jsem narazila i na články o tzv. klikr tréninku. Zaujal mě, a tak jsem si zjišťovala další informace. Nakonec jsem se dopracovala ke knize Karen Pryorové, která se už desítky let zabývá behaviorální psychologií a možnostmi jejího uplatnění při výcviku. Knihu jsem si tedy šla hned koupit, přečetla ji a nakonec jsem usoudila, že bych o ní mohla napsat i sem - vždyť psa nebo kočku má určitě mnoho z vás.


V knize s nadsazeným názvem Svého psa nestřílejte! autorka radí, jak vychovávat, aniž bychom museli křičet, trestat (nebo dokonce fyzicky trestat), a jak naopak udělat z výchovy zábavnou aktivitu, která má pozitivní vliv i na rozvoj inteligence zvířete a také na upevnění jeho vztahu k vám.



Vychovat můžete prakticky kohokoli

Na knize je zajímavé také to, že se nezabývá jen psy, ale výchovou jako takovou - hodit se proto může veškerým chovatelům, ať už chováte kočky, rybičky, koně nebo delfíny, ale také každému, kdo by chtěl nenápadným a pozitivním způsobem změnit chování lidí ve svém okolí, nebo dokonce chování své vlastní.

Autorka tedy tvrdí, že zná způsob, jak kohokoli naučit cokoli, čeho je fyzicky a duševně schopný. Nikdy není pozdě. A co víc, autorka rovněž tvrdí, že to bude hrozně bavit nejen vás, ale i vychovávaného. Jediné, co je k tomu potřeba, je naučit se principy tzv. pozitivního upevňování a odstranit tresty.

Tresty totiž jen málokdy něčemu prospějí. Když na psa křičíte, nebo když ho dokonce fyzicky uhodíte, psa akorát vyděsíte nebo naštvete, nalomíte důvěru, kterou má k vám, ale třeba i k sobě. Ne vždy totiž pochopí, za co je skutečně trestaný. Dokonce i vy sami při všem tom křiku ze sebe nejspíš nemáte dobrý pocit. Nikde navíc není zaručeno, že se potrestané chování nebude opakovat.



Kniha Svého psa nestřílejte! je plná konkrétních rad, jak postupovat v případě nejrůznějších nešvarů, které je potřeba odnaučit, ale najdete v ní také spousty historek z praxe, čeho všeho se dá pomocí metody pozitivního upevňování dosáhnout - kniha tudíž neslouží jen jako příručka, ale také jako zdroj inspirace, protože v rámci této metody se prakticky žádné meze nekladou.

Klikr trénink

Nebudu konkrétně vysvětlovat, v čem přesně spočívá metoda pozitivního upevňování a jak ji provádět, protože to by bylo na dlouhé povídání (docela pěkné shrnutí si ale můžete přečíst třeba tady). K účelům recenze knihy postačí napsat, že je to metoda založená především na chválení a odměňování žádoucího chování. Důležitá je při ní trpělivost, vzájemná důvěra a ochota si se svým psem hrát.

Jednou z odnoží této metody je tzv. klikr trénink, který učení posouvá ještě na další level, protože zvíře díky němu dokáže snadněji a rychleji pochopit, co po něm chcete. 

Když do výchovy zapojíte klikr:
1) váš pes vám bude lépe rozumět,
2) váš pes bude více přemýšlet o tom, co dělá (a trénovat tak svůj mozek),
3) jakýkoli prostý povel se naučí během několika minut,
4) váš pes si naučené povely snadno zapamatuje,
5) bude ho to bavit,
6) ...a vás také!

Naše štěně se nakonec během jednoho odpoledne naučilo na povel dotknout mé ruky, lehnout, dát mi pac a vylézt na bedýnku. Teď už ho jen naučit, že mi nemá rozkousávat boty. ;)





Zajímavé čtení pro milovníky zvířat

Konkrétních postupů jak začít s klikr tréninkem najdete na internetu spousty, ať už v češtině nebo v angličtině. Knížka Karen Pryorové je ale unikátní v tom, že celou metodu vysvětluje z vědeckého hlediska, doplňuje ji svými bohatými zkušenostmi z praxe (dlouhou dobu pracovala jako cvičitelka delfínů a dalších zvířat v zoo) i osobními poznatky ze života. Behaviorální psychologie, pokud by ji každý ovládal tak jako Pryorová, by nejspíš v lecčems usnadnila životy nás všech.

Jestli žijete se zvířetem, ať už jakéhokoli druhu, a alespoň trochu vás zajímá psychologie a etologie, nejspíš vám kniha Karen Pryorové přinese spoustu zajímavého čtení. Výtky mám jen k občasnému odbíhání od tématu a chvílemi až nekritickému nadšení celou metodou - v závěru se autorka rozpovídala dokonce o tom, že by bylo skvělé, kdyby se tato metoda uplatňovala třeba i v mezinárodních vztazích, což se mi zdá už spíše úsměvné. Co se ale týče jejího užití na zvířata a v menší dávce třeba i na lidi, zdá se mi metoda pozitivního upevňování jako skvělý přístup, kterého se chci držet.


Mé hodnocení:

★★★★☆

Karen Pryorová: Svého psa nestřílejte!
Přeložila Petra Bémová. Vydalo nakladatelství Práh v roce 2011, 200 stran.


Slyšeli jste už o metodě pozitivního upevňování? A o klikr tréninku? Budu ráda, když se případně podělíte o své zkušenosti.

12 komentářů

  1. Už jsem se těšila na novou recenzi jak na Ježíška!
    Kniha vypadá zajímavě, škoda, že bych pro ni neměla využití :-) Snad časem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám radost, že se někdo dokonce těší na mé recenze! :))
      Další budou snad brzy, mám načteno dopředu. ;)

      Vymazat
  2. Tyjo, já takovéhle knížky vůbec nemusím, ale když jsem si přečetla tvou recenzi a viděla ty fotky... achjo, teď v lednu, prosím, nepřidávej recenze, chci si pak ty knížky přečíst a nebudu mít čas se učit. Děkuju. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad tě tedy nebudu mít na svědomí, ale na leden jsem naslibovala hned několik recenzí... :))

      Vymazat
  3. Asi bych měla ty knižní blogy přestat číst, protože mám pak vždycky pocit, že si tu knížku musím naprosto nutně koupit - a tuhle obzvlášť, protože naše domácnost se zvířaty jen hemží.
    Nikdy by mě nenapadlo, jak zábavná a zajímavá recenze se dá napsat na knihu o výchově zvířat, skvělá práce! Jen mě napadlo - jestlipak se dá tenhle postup výchovy použít i na děti? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! :) Je to překvapivé, ale autorka v knize dokonce dost často mluví o tom, že pozitivní upevňování je pro děti přímo ideální. :)) Dokonce vypráví o několika historkách, kdy právě tímhle přístupem děti vychovávala - místo trestání a křiku na ně šla vždycky tak trochu "od lesa". Je to behaviorální psychologie v praxi, takže podle autorky platí v podstatě na kohokoli, jen se podle toho samozřejmě musí trochu přizpůsobit, na dítě a třeba na delfína přece jen musíme trochu jinak. :))

      Vymazat
  4. Zajímavá knížkaa :)

    OdpovědětVymazat
  5. Myslím, že tahle knížka je pro mě trefa do černého. S přítelem jsme si pořídili štěňátko Kavkazáka, a vychovat ho je tedy opravdu něco. Docela by mě zajímalo kdo to nese hůř, jestli on, nebo my :)) pro knížku si hned po víkendu poběžím, a budu doufat že uspěje. Díky za tip! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad vám tedy pomůže. ;) Až budeš mít přečteno, doporučuju se podívat na youtube, je tam hned několik videí (i českých), kde názorně předvádí, jak přesně s klikrem začít. ;)

      Vymazat
  6. To by se mi hodilo před dvěmi lety, kdy jsme si psíčka pořídili, ale já si stejně myslím, že jsme to zvládli vychovat dobře, i když mi do toho kecalo horzně moc lidí a někdo na něj pořád křičel za hlouposti, když jsem u toho nebyla. Jsem hrozně ráda, že jsme na tuto knihu narazila když o ní tak dobře mluvíš, myslím si, že ani teď není pozdě si ji pořídit :)
    A já si myslím, že když svého psa dostatečně milujtete, i tak ho naučíte cokoliv a budete z toho mát radost oba :)

    OdpovědětVymazat
  7. Sice nemám psa, ale děti taky musí někdo vychovávat, takže by se mi knížka mohla hodit :)

    OdpovědětVymazat

Oblíbené posty

Ocenění

V roce 2014 jsem měla tu čest, že můj knižní blog získal ocenění Knižní blog roku 2013. :-)

Subscribe